Peri-implantitis

Verschillende behandelmogelijkheden

Peri-implantitis is een vrij nieuwe aandoening die wij de laatste jaren steeds meer diagnosticeren. Helaas is daardoor nog niet alles hieromheen bekend en zijn er verschillende behandelmogelijkheden. Bacteriën zijn een belangrijke oorzaak van peri-implantitis, maar andere mogelijke oorzaken zijn roken, verminderde weerstand en onvoldoende mondhygiëne.

Regelmatige reiniging

Bij het plaatsen van een implantaat wordt er rekening gehouden met de moeilijk bereikbare plaatsen, zodat u deze plaatsen goed schoon kunt houden. Plaatsen waar u niet met de borstel bij kunt, moeten gereinigd worden met extra hulpmiddelen. Hiernaast is regelmatige reiniging door een mondhygiënist belangrijk, omdat u zelf nooit 100% de implantaten kunt reinigen.

Kenmerken van peri-implantitis

De kenmerken van peri-implantitis zijn hetzelfde als bij gingivitis of parodontitis. Namelijk bloedend tandvlees, gevoelig tandvlees, terugtrekkend tandvlees en terugtrekkend bot. Helaas kan dit ook geruisloos verlopen, waardoor u het niet altijd zelf merkt. Daarom moet uw tandarts regelmatig controleren en indien nodig röntgenfoto’s maken ter beoordeling van uw implantaten.

Behandeling in beginstadium

Belangrijk is altijd dat er bij peri-implantitis zo snel mogelijk ingegrepen wordt, zodat uw implantaat waar mogelijk behouden kan blijven en de esthetiek zo goed mogelijk behouden blijft. Bij behandeling in het beginstadium kan men gebruikmaken van de gesloten techniek. Door middel van een curettage (behandeling met curettes) worden de pockets gereinigd. In combinatie met de juiste (antibacteriële) spoelmiddelen wordt de aandoening behandeld. Uiteraard wordt u hierbij ook getraind om de implantaten thuis zo optimaal mogelijk schoon te houden.

Behandeling in verder gevorderd stadium

In een verder gevorderd stadium kan de implantoloog kiezen voor een flapoperatie. Dit noemen we ook wel een open techniek. Hierbij worden de implantaten door middel van een flapoperatie bereikbaar gemaakt voor reiniging. Indien nodig worden tijdens deze operatie botdefecten behandeld en verwijderd om weer een gezonde mondsituatie te creëren.

Meer informatie over implantaten?

Voor uitgebreide voorlichting over deze kaakchirurgische behandeling kunt u contact opnemen met ons via 040-2092395 of info@kaakchirurgischcentrumeindhoven.nl.