Nazorg van een behandeling

Er zijn een aantal zaken waarop u goed moet letten als u door de MKA-chirurg bent behandeld. Hieronder wat belangrijke aandachtspunten op het gebied van nazorg:

• Als er een gaasje op de wond is aangebracht, dan mag u dat na 30 minuten verwijderen. Indien de wond gehecht is, heeft de chirurg hiervoor hechtmateriaal gebruikt dat vanzelf binnen 14 dagen oplost. Indien er een ander materiaal wordt gebruikt, vertellen wij u dit nadrukkelijk.
  • U mag de eerste 24 uur na de ingreep niet spoelen en krachtig uitspugen. U mag wel drinken. Hiermee heeft u minder risico op een nabloeding.
  • De eerste 3-5 dagen wordt zacht voedsel aangeraden.
  • De zon dient u in de eerste week zoveel mogelijk te vermijden, omdat dit extra zwelling kan veroorzaken.
  • Na de behandeling kunt u een zwelling krijgen. Om de zwelling zoveel mogelijk te voorkomen, dient u direct na de ingreep goed te gaan koelen aan de buitenkant middels een coldpack met een theedoek eromheen of ijsblokjes in een washandje. Dit dient u op de dag van de behandeling elk uur een kwartier te doen. De zwelling is vaak het dikst op dag 3.
  • Roken en alcohol worden (de eerste week) afgeraden.
  • Nadat de verdoving is uitgewerkt mag u drinken en eten. Wanneer de verdoving nog niet volledig is uitgewerkt, kunt u moeilijker slikken en heeft u het risico van verbranding bij het drinken van warme dranken of het bijten op uw lip, omdat u dit nog niet goed voelt.
  • De verdoving werkt meestal na 2 tot 4 uur uit. U kunt daarna pijn krijgen. Heeft u na de behandeling een recept meegekregen voor pijnstillers? Haal dit direct op bij de apotheek. Voordat de verdoving is uitgewerkt, kunt u alvast de voorgeschreven pijnstiller of paracetamol innemen volgens voorschrift. Indien er nog een antibioticakuur is voorgeschreven dient u deze volgens voorschrift in te nemen en de kuur af te maken.
  • De eerste 24 uur na behandeling kan de wond nog wat nabloeden. Dit lijkt vaak meer dan het is, doordat bloed zich mengt met speeksel.

Wanneer moet u contact met ons opnemen?

• Bij heftige en/of langdurige nabloeding.
  • Bij een toenemende/blijvende zwelling en pijn na 3 dagen.
  • Bij toenemende slikklachten en algehele malaise.
  • Bij koorts boven de 39 graden.

Heeft u vragen of bent u ongerust over de situatie na de ingreep?

U kunt ons altijd bereiken op nummer 040- 2092395. Indien de praktijk gesloten is, kunt u terecht bij de Tandartsenpost in Eindhoven. Zij nemen voor ons waar en kunnen altijd in overleg treden met onze kaakchirurg(en).